Omaolo -palvelulla vältät jonotuksen ja turhat vastaanottokäynnit

Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymä hyödyntää sähköistä Omaolo -palvelua osana toimintaansa. Kyseessä on sähköinen palvelu- ja asiointikanava, joka tukee asukkaiden itsehoitoa ja ohjaa tarvittaessa hoidon piiriin.

Omaolo on moderni palvelu, joka perustuu tieteelliseen näyttöön ja Käypä hoito -suosituksiin. Omaolo -palvelussa täytettävän oirekyselyn myötä palvelu antaa joko ohjeen hoitaa oiretta ja siihen liittyvää terveysongelmaa itse tai kehotuksen ottaa yhteyttä ammattilaiseen, joka voi antaa arvion tilanteesta ja siihen sopivasta hoidosta.

Erityisesti koronapandemian aikana, kun turhaa julkisilla paikoilla liikkumista on vältettävä, sähköisen palvelun merkitys korostuu.

– Omaolo -palvelua hyödyntämällä haluamme tarjota toiminta-alueemme asukkaille mahdollisimman nopean ja vaivattoman yhteydenottokanavan ilman jonoja tai turhia käyntejä. Näin takaamme sen, että pystymme tarjoamaan oikeaa hoitoa oikeaan aikaan, PoSan Omaolo -palvelusta vastaava Nina Peltoniemi toteaa.

Palveluaikoina vastaus tunnissa
Oirearvion voi täyttää verkossa mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. PoSassa ammattilaiset käsittelevät täytettyjä arvioita arkisin kello 8–19.30 ja viikonloppuisin kello 8–17.30 välillä. Paikallinen palvelulupaus PoSan alueella on, että palveluaikoina oirearvioihin vastataan tunnin sisällä. Esimerkiksi virtsatietulehdusta koskeva oirearvio on tarkoitettu 18–75-vuotiaille naisille, jotka voivat saada palvelun kautta tarvittaessa myös sähköisen reseptin lääkehoidon aloittamiseksi.

PoSan alueella kaikki tulleet oirearviot, korona-oirearviota lukuun ottamatta, käsitellään Tapalan pääterveysasemalla sairaanhoitajien toimesta.

– Viimeisimmän tiedon mukaan alueellamme on täytetty 259 korona-oirearviota. Vielä tällä hetkellä lähetettyihin korona-oirearvioihin vastataan Satasairaalan toimesta. Pyrimme saamaan PoSan vastausmahdollisuuden käyttöön ensi viikon aikana, sanoo Peltoniemi.

Omaolo -palvelun sisällöt laajenevat vuoden 2020 aikana. Tulossa on muun muassa kokonaisvaltainen hyvinvointitarkastus ja hyvinvointivalmennuksia. Myös sosiaalipalvelujen palveluarvioita voi tulevaisuudessa täyttää palvelun kautta.

Näin käytät Oma olo -palvelua

1) Kirjaudu palveluun PoSan verkkosivujen (www.eposa.fi) etusivulta klikkaamalla Omaolo -palvelun kuvaketta.

2) Jos haluat, että sinuun ollaan tarvittaessa yhteydessä PoSan ammattilaisten toimesta, tunnistaudu palveluun suomi.fi-tunnistautumisen kautta. Vain tunnistautumalla saat paikallisen toimintaohjeen ja mahdollisuuden lähettää oirearvion ammattilaiselle jatkotoimia varten.

3) Täytä oirekysely vaivan/oireen mukaisesti.

4) Lue saamasi henkilökohtainen toimintasuositus ja toimi sen mukaisesti.

 Lisätietoja:
Nina Peltoniemi, Omaolo -palveluvastaava
Kirsti Mikkola, Omaolo -palvelun pääkäyttäjä
Hannele Haapala, Omaolo -palvelun viestintävastaava
(etunimi.sukunimi@eposa.fi)